Koop! kolme

Koop! kolme? Entä ykkönen ja kakkonen? No, itseasiassa välissä on vielä työnimeltään sellainen kuin Kobolt.
Aika tyypillistä, että etenkin alkuvaiheessa pelin kehittymistä, siitä syntyy useampia versioita tiuhaan. Oikeastaan homma menee niin, että jostain prototyypistä lähdetään liikkeelle, jota sitten korjaillaan testien myötä. Jossain kohtaa on tarpeen joko nollata kaikki purkkaviritelmät ja tavallaan laatia pohja uudestaan mutta kokolailla sellaiseksi kuin se viritelmien jäljiltä jo on. Tavallaan siis selkeytetään ja siivotaan. Jotain pientä uutta voidaan lisätä.
Tällainen on paljolti psykologista ja sillä ohjelmoidaan ajattelua selkeämpään muotoon. Samalla muutetaan ulkonäköä, asettelua sun muuta aspektia, joka ei suoranaisesti pelin mekanismiin vaikuta.
Toinen syy uudelle versiolle on se, että koko homma laitetaan hyvin pitkälle uusiksi. Pelimekaniikkaan tulee uusia ominaisuuksia eikä mainittavaa "yhteensopivuutta" aimepaan juuri ole. Kortit toimivat toisin ja pelimekaniikkaan tulee mullistavia, suuria muutoksia. Tämä tapahtuu silloin, kun ollaan umpikujassa tai tulee jokin todella mullistava uusi kuningasidea.
Siinä missä Singulariksen kanssa hinkattiin paljon ensimmäisen kaltaisia versioita ja havakseltaan jälkimmäisen kaltaisia, Koop!:in kanssa on tehty mullistuksia mullistusten jälkeen.
Ensimmäisessä versiossa viholliset olivat satunnaisia, ne liikkuivat kömpelösti, käytettiin eri kokoisia noppia ja pelattiin kortteja. Kolmannessa versiossa painotus on tehtävien suorittamisessa, käytetään pelkästään 6-syrjäistä noppaa ja kortit todennäköisesti toteutetaan tietosivulla tehvän yhteydessä. Pakkaa ei käytännössä ole, eikä kortteja nosteta pelaajille.
Sama peli tässä kuitenkin kyseessä on.
Koop!:in keskeinen idea on pelata yhteistyössä peliä vastaan. Yleensä tällaiset pelit on toteutettu niin, että yksi pelaajista toimii ikäänkuin pelinjohtajana ja ohjaa vihollisia. Koop!:ssa pelinjohtajaa saati vihollispelaajaa ei ole. Pelin mekaniikka hoitaa vihollisten toiminnot. Näin on ollut alusta lähtien.
Koop!:ssa myöskin suoritetaan tehtäviä, jotka avautuvat sitä mukaan kun peli etenee. Siinä on annettu paljon tilaa tarinalle ja sen taistelusysteemi on yksinkertaisen nerokas. Mahdollisia erilaisia aseita on paljon, kuten myös vastustajia.
Nämä ainakin ovat ne tärkeimmät tukipilarit, voisi sanoa pelin filosofia, joka on seurannut alusta lähtien ja jonka toteutus mullisteluistaan huolimatta on pysynyt ajatuksen tasolla samana.
Koop!:n kolmas versio on siivottu rönsyilystä ja nyt ollaan keskitytty toteuttamaan kaikki niin, että pelillä on varaa kasvaa monipuolisuudessaan nyrkkisääntöjen varassa.
Tämän päivän pelissä testattiin hieman venytettyä runkoa melkolailla onnistuneesti. Kuten joskus tavallista on, ensin kinattiin tunti pari siitä miten mikäkin nyt toimii ja mitä ollaan puhuttu aikaisemmin. Vaikka aina luvataan jatkossa kirjoittaa kaikki ylös, ei mitään oltu tälläkään kertaa kirjoitettu muistiin. No, Mika kirjoitti kyllä nyt. Mika on kyllä kirjoitellut aika ahkerastikin koko projektin ajan ja sen edetessä aina vain enemmän. Ei voi häntä siitä moittia liiaa, vaikka vähän kuitenkin pitää (tämä sanottava ivailun nimissä, koska hän kuitenkin tämän lukee...).
Meille on muodostunut mielestäni oikein hyvä työnjako Koop!:n kanssa: Mika laatii tehtäviä ja kirjoittaa niihin liittyvät taustatarinat, minä kiinnitän huomion käytännön toteutukseen, rajoituksiin ja niiden selättämiseen. Asian voisi muotoilla niinkin, että minä yritän pitää asiat yksinkertaisina ja loogisina, Mika taas venyttää asiat raameistaan. Yritän pitää huolen siitä, että Mikalla on mahdollisuudet toteuttaa ideoitaan ilman, että pitää rakentaa hilavitkutinkikkailuja ja poiketa säännöistä. Mika taas tuntuu tekevän kaikkensa, että kaikki pursuaa raameistaan.
Kuulostaa ehkä pahalta, mutta järjestely on varsin hyvä. Sen seurauksena meillä on käsissämme peli, jonka runko ja idea on ainakin kohtalaisen helposti sisäistettävissä ja joka kuitenkin taipuu todella monipuolisesti eri tehtävien ja tilanteiden tarpeisiin.
Tähän mennessä olemme testailleet peliä kahdestaan. Pari kampanjaa alkaa olemaan valmiina - tai itseasiassa onkin, jos nyt jotain päivitystä hieman vaativat. Ollaan puhuttu jo jonkin aikaa testaamista isommalla porukalla, ja varsin pian sen varmasti teemmekin.